10 نوامبر 2023 - یافته‌های یک مطالعه آزمایشی 16 هفته‌ای به نامCPNET ، تأثیر مثبت یک الگوی غذایی به سبک مدیترانه‌ای، و مصرف پروتئین آب پنیر در کنار ورزش منظم را بر تنظیم قند خون، معیارهای ترکیب بدنی و حساسیت به انسولین در افراد چاق مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 نشان داد.

این بهبودها ممکن است برای پیشگیری و مدیریت دیابت نوع 2 (T2DM) و در نتیجه، جلوگیری از عوارض مرتبط با دیابت نوع 2 مفید باشد.

محققان در گزارش منتشر شده در مجله ی Medicina نوشتند: یافته‌های ما از استفاده از توصیه‌های اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی توسط ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به عنوان اولین خط دفاعی بالقوه و به‌عنوان درمانی برای دیابت نوع 2 پشتیبانی می‌کند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای (MSD) یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان است که جمعیت‌های ساکن در مناطق هم مرز دریای مدیترانه ابداع کننده ی آن هستند. این رژیم معمولاً شامل مصرف زیاد میوه ها و آجیل، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، حبوبات و مرغ است. چربی های غیراشباع مونو از روغن زیتون منبع اصلی چربی های این رژیم غذایی هستند و الکل در مقادیر کم تا متوسط عمدتاً به عنوان شراب قرمز مصرف می شود. معمولاً در رژیم غذایی مدیترانه ای محصولات لبنی تخمیر نشده و گوشت قرمز، کم است.

دیابت نوع 2 ، یک بیماری مزمن است که به عنوان ناتوانی در حفظ هموستازی گلوکز شناخته می شود که معمولاً با التهاب سیستمیک و مقاومت به انسولین بروز می کند. با افزایش شیوع T2DM و عوامل خطر اصلی، مانند پیش دیابت و چاقی، توجه به استراتژی های کاهش فاکتورهای خطر بسیار مهم است.

انجام فعالیت بدنی منظم و پیروی از یک الگوی غذایی سالم ممکن است راهبردی برای کاهش چاقی، افزایش حساسیت به انسولین و کاهش پاسخ التهابی مرتبط با اختلالات متابولیک ارائه دهد.

 دکتر Stefani A. Derrick، و همکارانش از دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا، به بررسی اثرات اصلاح رژیم غذایی بر نشانگرهای التهاب، کنترل قند خون و ترکیب بدنی در افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2، و همچنین در افراد دارای اضافه وزن که از نظر متابولیکی سالم بودند، پرداختند.

هدف دوم محققان بررسی بیشترین بهبود در این سه گروه بود و اینکه آیا بهبود در پیامدهای اندازه گیری شده که به طور تدریجی در بین گروه های پیش دیابت، دیابت نوع 2 و سالم رخ می دهد، برای کنترل قند خون مناسب است یا خیر. آنها فرض کردند که رژیم غذایی مدیترانه ای کنترل قند خون را در بیماران مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2بهبود می بخشد.

مطالعه CPNET شامل بیست و دو زن و مرد بزرگسال دارای اضافه وزن تا چاق بود که یا به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، یا دارای شاخص های پیش دیابت بودند، و یا از نظر متابولیکی سالم بودند.

پروتکل این مطالعه شامل مصرف روزانه مکمل پروتئین آب پنیر با کیفیت بالا، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای و توصیه های فعالیت بدنی به مدت 16 هفته بود. محققان نمونه های خون ناشتا و داده های ترکیب بدن را در ابتدا و پس از مطالعه جمع آوری کردند. تنها 13 نفر از 22 شرکت‌کننده‌ای که این مطالعه را شروع کردند، پس از مداخلات 16 هفته‌ای توانستند برای جمع‌آوری داده‌های دوم برای تکمیل مطالعه بازگردند. این به دلیل محدودیت های مرتبط با شیوع همه گیریCOVID-19 بود.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2،کاهش در گلوکز پلاسمای ناشتای خود را به ترتیب به میزان 12.0 میلی گرم در دسی لیتر؛ و 19.6 میلی گرم در دسی لیتر تجربه کردند، بطوری که افراد مبتلا به پیش دیابت به سطح طبیعی گلوکز پلاسمای ناشتا و افراد مبتلا به دیابت به گلوکز پلاسمای ناشتای پیش دیابت دست یافتند. گروه دیابت 2 همچنین بهبود هموگلوبین A1c را به سطوح پیش دیابتی(از 6.8٪ به 6.0٪) نشان داد.

· گروه دارای اضافه وزن که از نظر متابولیکی سالم بودند، پیشرفت های قابل توجهی در چاقی نشان دادند، در حالی که گروه های چاق مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2، بهبودهای اندک و غیر قابل توجهی را در تمامی معیارهای اندازه گیری شده از ترکیب بدنی نشان دادند.

· هیچ تغییر قابل توجهی در بیومارکرهای التهابی مشاهده نشد.

محققان نوشتند: در مجموع، یافته‌های ما نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی مغذی و متعادل در کنار فعالیت بدنی ممکن است پارامترهای کنترل قند خون را بهبود بخشد و مزایایی را برای ترکیب بدن فراهم کند که به پیشگیری و مدیریت ابتلا به دیابت نوع 2کمک می‌کند.

آنها گفتند: یافته های قابل توجه مطالعه ما نشان می دهد که اثرات رژیم غذایی مدیترانه ای حتی در مطالعاتی با حجم نمونه محافظه کارانه تر نیز دیده می شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/mediterranean-diet-combined-with-exercise-beneficial-for-management-of-type-2-diabetes-119850